Portretten

15 juli 2019 - Washington D.C., Verenigde Staten

Hallo allemaal,

Vanochtend ben ik naar het Witte Huis gewandeld. Ik wilde net als vorig jaar een selfie maken. Maar je kon nu helemaal niet dichtbij komen. Geen idee waarom, maar ik kon aan het gras rond de hekken zien dat dit niet alleen toevallig vandaag was. Terwijl ik naar de voorkant wandelde om daar dan maar een foto te maken (waar je ook niet dichtbij bleek te kunnen komen) stonden er ineens heel veel politieagenten en militairen op allerlei straathoeken. Ik vond dat ze er wat nerveus uitzagen, dus ben maar stil blijven staan bij een oversteekplaats die min of meer geblokkeerd werd door een agent met een fiets. Ik ging er vanuit dat er iets of iemand voorbij ging komen, dus ik heb de telefoon gepakt voor foto of film.

Twee nietsvermoedende toeristen wilden wel oversteken en toen ging een andere agent heel hard brullen: Stay on the pavement, do not step on the road. Iedereen schrok zich een ongeluk. Het werkte wel: de toeristen stonden al weer op de stoep voordat de agent was uitgebruld.

Even later kwam er een colonne met auto's voorbij. Ik heb het gefilmd en volgens neef Marc zat Trump in een van de auto's aan de samenstelling van de stoet te zien.

Zonder foto van mezelf bij het Witte Huis ben ik naar het Museum of National History gewandeld. Erg groot en de moeite waard. En lekker koel. Daarna ben ik terug gewandeld naar mijn appartement om zelf lunch te maken. En even af te koelen, want het is bloedheet. Eind van de week wordt het nog heter, richting de 40 graden 😱.

Eind van de middag ben ik naar National Portrait Gallery gewandeld. Ook al zo groot. En ook de moeite waard. Helemaal vol met portretten van bekende mensen, met name Amerikanen. De portretten varieren: foto's, schilderijen, beelden. Soms mooi, soms iets minder. Hier en daar is het meteen geschiedenisles: een vleugel met alle presidenten met hun nummer en een vleugel met vrouwen die vochten voor vrouwenrechten bijvoorbeeld.

Na een zelfgemaakt diner ben ik net nog even een klein rondje gaan lopen, zodat ik meteen water mee kon nemen. Het was nog steeds warm om 21.00 uur. Morgen maar weer iets met airco zoeken.

Groeten, Tanja

P.S. de wifi is nogal wankel. Foto's uploaden lukt niet. Morgen nieuwe poging.

1. Eva Beekman:
    16 juli 2019
    Ha Tanja, dus je hebt het twijfelachtige genoegen gehad om de stoet van Trump voorbij te zien komen. Weer eens wat anders dan een bloemencorso. Joh, wat is het warm daar. Hier is het net 20 graden, met een beetje geluk. Gisteren kwam het niet hoger dan 17, 18.
    Maar wel een goede temperatuur om je te bewegen. Succes met de komende 40 graden. Veel blijven drinken, hoor.
  2. Anneke:
    16 juli 2019
    Of ijs maken met die ijsmachine..... 40 graden is wel erg heet. Boek lezen in je appartement met airco neem ik aan? Hier in Utrecht vandaag dikke wolken.
    Groetjes Anneke
  3. Attie schokker:
    17 juli 2019
    het is hier gewoon fris zit de hele dag met een vestje aan maar liever dan 40 gr je hebt groot gelijk dat je de koelte opzoekt alweer mooie foto/s geniet de laatste week nog maar lekker gr ma