Kijkje achter de schermen

24 juli 2019 - Brooklyn, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

Vandaag begon de dag met flinke regenbuien. Om 8 uur was het droog en ben ik op pad gegaan naar mijn wandeling met de rabbi. Gisteravond had ik gezien dat het zeer omslachtig was om daar met het openbaar vervoer te komen en ik kon het in dezelfde tijd ook wandelen. Omdat het weer droog was heb ik dat gedaan. Overigens was het de hele dag droog ondanks de voorspelling. Het was vandaag "maar" 24 graden en daardoor goed uit te houden. Nu is het ook lekker buiten en ik heb alle ramen (met horren) tegen elkaar open staan. Ook wel lekker om geen brommende airco en/of ventilator te horen.

De wandeling met de rabbi was heel bijzonder. Veel gehoord over het Jodendom en de stromingen daarin. Wij waren te gast bij de Chassidische stroming en die is behoorlijk orthodox. De rabbi gaf bijvoorbeeld geen hand aan de vrouwen. Tegelijkertijd mochten we echt overal achter de schermen kijken, alles vragen en overal foto's maken.

We zijn ook in een pruikenwinkel geweest. Vrouwen moeten hun haar bedekken en dat kan onder andere met een pruik. Die pruiken kosten een vermogen en worden gemaakt van echt haar. Bij voorkeur Europees, want dat is blijkbaar zachter. Blonde pruiken waren het duurst. Ik kan geld verdienen door mijn haar lang te laten groeien en te verkopen 🤔

Het doel van dat bedekken is "modesty", vertaald zoiets als bescheidenheid, ingetogenheid, zedigheid. Het wonderlijke was dat die pruiken echt heel mooi zijn, waardoor je nephaar mooier kan zijn dan je echte haar. Waardoor je juist aantrekkelijker wordt. Een Australische en ik kwamen daarover in gesprek; we snapten allebei niet zo goed wat daar nou "modest" aan is.

Morgen is mijn laatste volle dag hier. Ik weet nog niet precies wat ik ga doen. Misschien blijf ik wel gewoon hier en ga ik op het gemak inpakken.

Groeten, Tanja

1. Wim Wisse:
    Tanja,
    Wat een interessant verhaal. Jodendom en Islam hebben ook overeenkomst: vrouwen geen hand schudden😁
  2. Attie schokker:
    24 juli 2019
    dat is echt heel wat anders maar heel interessant nu zit je reis er al weer bijna op gr ma
  3. Tonie:
    24 juli 2019
    Hoi Tanja, deze variant van hoofdbedekking kende ik nog niet, werkelijk zeer bijzonder te horen! gr tonie