My Son

27 januari 2010 - Hoi An, Vietnam

Hallo allemaal,

voor vandaag had ik een tourtje naar My Son geboekt. Een tempelcomplex van de Champa, volk uit Indonesie heel lang geleden. Die Champa's zijn nu een etnische minderheid in Vietnam en wonen in de Mekong-delta. Die ga ik nog tegenkomen ergens volgende week.

Nou was de tour heel anders dan ik me had voorgesteld. Ik heb of niet goed geluisterd naar de mevrouw die het me verkocht, of ze heeft het me niet verteld. Ik was namelijk in de veronderstelling dat ik alleen vervoer had geregeld en verder niks, maar er bleek een gids bij te zitten.

Op zich niet erg, maar de gids was van de afdeling belegen grappen/stil vallen om iedereen de gelegenheid te geven om te lachen. Na een kwartier in de bus had ik het gevoel in de tijdmachine te zitten naar een tourtje op Gran Canaria eind jaren negentig (Anneke: weet je nog?). En ik wilde er eigenlijk uit.

Bovendien was alle info van de goede man niet nieuw, want het staat ook allemaal in de reisgids die ik meesleur. Gelukkig spreken de Vietnamezen engels met een accent,waarbij ze letters verkeerd uitspreken en moet je dus je best doen om te begrijpen wat ze nu precies zeggen. You are in my groove = you are in my group, om maar iets te noemen. Als je niet je best doet wordt het een soort achtergrondruis. Ik heb dus maar gewoon niet meer geluisterd. En ik was niet de enige....

My Son zelf was best de moeite waard, niet echt spectaculair, maar leuk om gezien te hebben. Jammer dat de Amerikanen het flink gebombardeerd hebben in de Vietnamoorlog; die hier trouwens de Amerikaanse oorlog heet. Het was er wel bloedjeheet (niet dat ik klaag hoor.....).

Gisteren heb ik trouwens inderdaad een broek laten maken, sterker nog het zijn er twee geworden. Het was even onderhandelen, maar na een tijdje kreeg ik een prijs waar ik mee kon leven. Ik ben net gaan passen en ze zitten echt perfect en ik kon ze dus meteen meenemen. Heb ik tenminste weer 2 extra kuitbroeken.

Morgen ga ik denk ik een fiets huren en naar het strand peddelen, iets van 5 km verderop. En morgenavond ga ik genieten van het vollemaan-feest. Dan gaan alle lampen uit en branden er alleen lampionnen. Schijnt heel bijzonder te zijn. Pik ik toch mooi even mee!

En nu ga ik ergens iets drinken en m'n boek lezen en daarna eten.

Groeten, Tanja

1. Anneke van Steenwijk:
    Hoi Tanja (i.p.v. Hoi An),

Dat tourtje weet ik nog heel goed, jammer dat we de video die de hele dag gemaakt werd niet gekocht hebben... Die lampionnen lijkt me erg leuk! Het is hier overigens berekoud, chillfactor kom niet teveel buiten. Maar wel erg mooi, helemaal verstild en hier in Utrecht een beetje wit op de bomen.
  2. Loes:
    Hoi Tanja,

Hier in het zuiden is het ook berekoud maar niet wit. Vooral gisteren stond er een ijzige wind. brrrr. Gelukkig ga ik over 3 weken naar Egypte, lekker in de warmte maar wel alle high lights zien. Ben jij in Egypte geweest? Ja toch zeker heb je tips? We reizen met Djoser en beginnen en eindigen in Cairo en dan alles wat er maar te zien is zien uitgezonderd de zee. Wel wat jammer want ik had graag gesnorkeld dat schijnt echt heel spectatulair te zijn. hartelijke groet

Loes
  3. Tanja:
    27 januari 2010
    @ Anneke: die video was misschien toch wel leuk geweest, inderdaad!

@ Loes: ik mail je binnenkort met wat tips

En voor iedereen nog een aanvulling: ik heb mezelf vanavond ook getracteerd op zilveren oorbellen. Tegen een zacht prijsje uiteraard.

Groeten, Tanja
  4. Wim Wisse:
    Tanja,
    Een beetje zeeuw ben je inmiddels wel geworden.

Groet, Wim
  5. Heleen en Hans:
    27 januari 2010
    Ik ga morgen naar Amsterdam, zal een heel andere belevenis worden dan wat jij hebt, maar wel heel leuk Ik heb er zin in. Wel andere temperatuur dan waar jij bent, ik benijd je hoor. Hier is het regen en koud. Niks geen kuitbroeken, thermo ondergoed misschien??
  6. Margreet:
    28 januari 2010
    Weet je, misschien zei hij echt wel 'You are in my groove' !
    Fijn om allemaal te lezen, geeft een zonnig tintje aan de Hollandse grijze brij !