Hoi An

25 januari 2010 - Hoi An, Vietnam

Hallo allemaal,

ik ben sinds 13.30 in Hoi An. Het was een hele reis om hier te komen, qua tijd dan. Maar dat had vooral te maken met de bus. Die zou mij om 8.30 ophalen, maar kwam dicht bij 9.00. Vervolgens gingen we naar het kantoor van de maatschappij, waar we moesten wachten op de nachtbus uit Hanoi en die kwam uiteindelijk om 9.30. Die mensen wilden graag nog even plassen (logisch), de bagage moest over. Uiteindelijk gingen we tegen 10.00 echt weg uit Hue. Na vijf minuten kwam een Duitse achter mij erachter dat zij haar tas met belangrijke dingen in de nachtbus had laten liggen en dus gingen we weer terug... Kortom: hoewel ik om 8.15 klaar zat bij de receptie, gingen we pas echt weg uit Hue om 10.15 of daaromtrent. Gelukkig heb ik vakantie.....

Maar gelukkig was de rit hier naar toe wel mooi (nee WimW: ik heb niet geslapen of gelezen). Bij aankomst werden we gedropt op een straat aan de buitenkant van Hoi An. Dus ik ben bij een brommertaxi achterop gestapt. Compleet met zo'n klein potdekselhelmpje. Helaas zijn daar geen foto's van. Ik heb hier weer een erg mooi hotel. Deze keer met zwembad, letterlijk voor de deur van mijn kamer. Foto's volgen later, want ik heb hier geen eigen computer en de USB-uitgangen op de computers in de lobby zijn afgesloten.

Ik moet even wennen aan Hoi An. Het is ontzettend toeristisch: het centrum(pje) is zelfs auto- en brommervrij tot een uur of 16. En dat had ik nog niet meegemaakt. En datzelfde centrum is ook erg aangeharkt: nette stoepen een soort boulevardje langs de rivier, een aaneenschakeling van winkels, (westerse) cafés, restaurants. En er lopen vooral toeristen en nauwelijks Vietnamezen (behalve dan in de bediening). Rare gewaarwording. Het doet denken aan een een Grieks eiland: wel authentiek, maar te veel rekening houden met de toeristen.

Ik heb me er maar aan over gegeven en ben vanmiddag eens niks gaan doen. Gewoon lekker geluncht en daarna ergens een heerlijk ijskoffie gedronken en mijn boek (op de e-reader!) gelezen. Ben nu net weer terug bij het hotel.

Morgen ga ik Hoi An echt verkennen.

Groeten, Tanja

1. Lilian:
    Hoi Tanja!

Uit je verhalen te lezen geniet je daar met volle teugen. En als ik de foto's erbij zie, kan ik me dat heel goed voorstellen. Echt leuk om te zien hoe het er aan de "andere kant van de wereld" aan toe gaat. Ik denk dat je af en toe je ogen uitkijkt. Begint de vermoeidheid van al dat reizen nog niet toe te slaan of dender je gewoon door ?
    Hartelijke groeten,
    Lilian
  2. Loes:
    Hoi Tanja,

Ik heb al een aantal reacties verstuurd maar zie ze niet terug. Dat is toch raar hè? Maar ik geniet erg mee van je reis. Wil zelf ook een keer naar Vietnam. Dus misschien ga ik je dan om advies vragen.

Hartelijke groet en nog veel (reis) plezier.

Loes
  3. Loes:
    Hoi Tanja,

Ha nu begrijp en zie ik het ook.

Tot mails of moet ik zeggen blogs

Loes
  4. Wim Wisse:
    25 januari 2010
    Het is inderdaad heel jammer dat er geen foto is van jou op de brommertaxi. M.i. zou dat een mooi gezicht zijn: een grote westerse vrouw met helmpje acherop bij een Vietnamees mannetje.
    Groet, Wim
  5. Tanja:
    26 januari 2010
    @ Wim,

dat klopt helemaal Wim! En het kleine mannetje had ook nog mijn grote weekendtas tussen zijn benen staan.
    Maar het is wel een erg handig systeem. Scheelde mij een eind sjouwen met tas (althans: met de tas rollend achter me aan). En het kost 1 dollar voor een ritje.

Groeten, Tanja