Op de fiets

24 januari 2010 - Hue, Vietnam

Hallo allemaal,

Vanochtend heb ik een fiets gehuurd; kost ongeveer € 1,-. Ik ben naar het graf van keizer Tu Duc, een eindje verderop, gepeddeld. Het fietsen was de eerste vijf minuten even wennen. Maar daarna is het hartstikke leuk. De weg oversteken c.q. afslaan naar links is net als wandelend: even goed kijken waar het gat in de stroom is en dan onverstoorbaar je gekozen pad volgen en de brommers en auto's manouvreren wel om je heen.

Ik ben achter Hue langs naar de tombe toe gefietst  Erg leuk: zo'n beetje iedereen roept hello. Ik kwam her en der wat heuveltjes tegen, die net te steil waren voor mijn net te kleine fietsje zonder versnellingen. Maar het was op zich goed te doen. Hoewel ik nu wel een beetje last van mijn knie heb. Onderweg kwam ik nog langs een andere tempel, waar ik ook maar even ben gaan kijken... ik was er toch.

Na een uitgebreide wandeling over het complex van die keizer (erg mooi!), ben ik via een andere route weer terug naar beneden gehobbeld. Terug in Hue ben ik nog een keer naar de citadel geweest. Het ging gisteren met de gids iets te snel naar mijn zin, dus ik had me voorgenomen om nog een keer rustig rond te banjeren.

Morgen ga ik met de bus naar Hoi An, ongeveer 140 km verderop, maar wel bijna 4 uur in de bus. Foto's volgen zo dadelijk!

1. Loes:
    Hoi Tanja,

Ik zie dat mijn vorige reacties niet doorgekomen zijn? Nou bij deze dan. Ik ben wat later ingesprongen (in het lezen van je reis) omdat ik in de buurt van Parijs een cursus gaf, Nu geniet ik volop mee van je belevenissen. Prachtig met de foto's erbij reis ik toch een beetje mee. Eens een reiziger altijd een reiziger.
  2. Liesbeth Maas:
    Hoi Tanje,

wat leuk dat wij zo mee mogen genieten van je belevenissen. De foto's zijn ook mooi! Bedankt!

groet, Maria en Liesbeth
  3. Tanja:
    @ Loes,

je berichtjes zijn wel aangekomen hoor! Ze staan bij de foto's waar je op hebt gereageerd (bij het schattige jongetje en bij de bevoorrading van de boten).

Leuk dat je me volgt. Dat geldt trouwens voor iedereen!

4. Heleen en Hans:
    24 januari 2010
    Wat een belevenis, je reis! Wat een kleuren, het is vast allemaal overweldigend.
    Wat goed zeg, jij op je fietsje tussen al dat die drukte, had ik wel op de foto willen zien!!
  5. Wim Wisse:
    24 januari 2010
    Dat fietsen lijkt me leuk maar ook een gevaarlijke onderneming.
    Wim
  6. Margreet:
    24 januari 2010
    'Hello!' in het fietsverkeer gaan we hier ook invoeren, leuk! Hoe is het eten daar? Westers of eet je ook Vietnamees? Succes in de bus!
  7. Tanja:
    @ Margreet

Ik ga wel naar "Westerse" restaurantjes, want daar hebben ze stoelen. Bij de Vietnamese restaurantjes heb je krukjes op peuterformaat. En daar kan ik echt niet op zitten met rug en knie.

Tot nu toe heb ik wel steeds van de Vietnamese kaart gegeten. Erg lekker. Veel noedels, rijst en knoflook. Vind ik toevallig allemaal lekker.

Gisteren heb ik een Vietnamees menu genomen. Dan krijg je achter elkaar allerlei hapjes. In dit geval met specialiteiten uit Hue. Was erg lekker! En vooral erg veel. Kostte inclusief drankje en tip zo'n €4,50. En dat is relatief duur.

8. Albert Boogaard:
    25 januari 2010
    Ontzettend leuke foto's Tanja. Het spreekt me allemaal erg aan, want het lijkt sterk op de Fil. Het geeft mij gelijk een vakantiegevoel.
    Wat me wel verbaasd is dat je op je hotelkamer over een computer kan beschikken. Dat heb ik in de Fil. nog niet meegemaakt.
  9. Hilde:
    Hoi Tanja,

Je maakt een prachtige reis zo aan je foto's en verhalen te zien. Nog veel plezier!
    Groeten,
    Hilde
  10. Eva Beekman:
    Hallo Tanja,
    Ik volg je reis met verbazing. Wat een prachtige foto's. Die kleuren! En wat leuk dat je hebt gefietst tussen dat rommelige verkeer. Dat je dat durft! Ik ben benieuwd naar je volgende belevenissen.
    Groet,
    Eva
  11. Jos:
    25 januari 2010
    Nou Tanja, dat is me wel een reis zeg! Op die manier doe je wel ongelooflijk veel indrukken op. Met volle teugen blijven genieten zou ik zeggen. En hoewel je met je berichten al een hele hoop informatie verstrekt, ben ik natuurlijk benieuwd naar je reisverhalen als je weer terug bent. Heel veel plezier nog en....... blijf foto's nemen want ze zijn erg mooi.
  12. marian vd berg:
    Hallo Tanja,

Heel leuk om je verhalen te lezen. Komt difrect mijn reis door Vietnam weer boven.
    Ik zal binnenkort nu toch ook maar eens een fotoboek gaan maken van de reis.
    Heb je als fresh springrolls gegeten?
    Is ook heel erg lekker. Of is dat de specialiteit in Zuid Vietnam, de Mekong delta?
    Ook daar kun je fietsen huren en over dijkjes fietsen.
    Geniet ervan,
    Groetjes, Marian