Gekleurd

2 februari 2010 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Dat is het thema van deze dag.

Ik had vandaag een privé-tour (met chauffeur en gids) en de reis ging eerst naar de Cu Chi tunnels. Een zeer uitgebreid tunnelsysteem van de Vietcong, waardoor de Amerikanen het erg lastig hadden. Je wordt daar ontvangen met een film over die tunnels en de guerilla die ze voerden. De toon van de film lijkt een ietsjepietsje op propaganda. Kortom: ietwat gekleurde berichtgeving.

Het is wel bijzonder om rond te kijken. De Vietcong was erg inventief met allerlei materiaal waar ze wapens mee maakten. De ene is nog gruwelijker dan de andere. De gids laat ook nog even zien hoe ze de tunnels in gingen. Het gat is ongeveer zo groot als een A4tje. En verder kun je ook nog een stukje door de tunnel kruipen (en dat is dan een stuk dat ze wat ruimer hebben gemaakt speciaal voor toeristen). Ik kwam ongeveer tot 5 meter en toen ging ik zo ongeveer hyperventileren, dus ik ben er weer (achteruit) uitgekropen. Ook leuk voor jongetjes: je kunt ook nog zelf schieten met wapens uit de tijd, kost ongeveer een euro per kogel. Ik heb bedankt.

Daarna ging de reis naar de Cao Dao tempel. Een religie opgericht in de jaren twintig. Eigenlijk is het een soort samenraapsel van bestaande godsdiensten. Je blijft gewoon katholiek, boeddhist of wat dan ook, maar je bidt wel tegelijkertijd. Tijdens een mis die begint om 12.00 uur. De meeste monniken/nonnen (althans, dat is mijn vertaling) dragen wit, maar er zijn er ook in rood, geel en blauw. Ik weet even niet meer welke kleur nu voor welke religie staat. De tempel zelf heeft ook al die kleuren en overal vind je beelden uit die religies. Ook roze is in de tempel volop aanwezig, want dat is de kleur die je krijgt als je de kleuren met elkaar mixt, aldus mijn gids. Ik kan me roze voorstellen als ik rood en wit mix, maar met blauw en geel erbij wordt het volgens mij iets anders dan roze, maar goed. Kortom: het is een zeer kleurige boel.

Morgen vertrek ik uit Saigon en ga ik drie dagen varen in de Mekongdelta (en soms bussen en fietsen) om te eindigen in Phnom Penh in Cambodja. Ik overnacht gewoon op land in hotels in redelijk grote steden, dus ik neem aan dat ik kan internetten. En anders tot Cambodja!

Groeten, Tanja

1. Wim Wisse:
    2 februari 2010
    Tanja,
    Het zien van en in de Vietcongtunnels rondkruipen is wel een heel bijzondere ervaring. Dapper van je dat je dat durfde. In Egypte durfde je nog niet een duistere pyramide in te gaan. Maar ja dat buiten wachten op de groep was ook niet alles. Bijna was je toen 'verloren gegaan' voor de afdeling. De schrik zit er nog in bij ons. Nu doe je het wat luxer met je eigen gids en chauffeur. Wel een heel mooie reis, ik lees met plezier je verhalen en ben stiekem een beetje jaloers op je.
    Groet en nog mooie vakantiedagen.
    Wim
  2. Tanja:
    3 februari 2010
    @ Wim: het was maar vijf meter! En de Vietcong leefde daar dus jaren echt onder de grond. Bizar idee.

Groeten, Tanja