Melaka

6 januari 2011 - Melaka, Maleisië

Hallo allemaal,

ik ben sinds begin van de middag in Melaka. Ik was vanochtend veel te vroeg op het busstation: de bus van een uur eerder stond er nog. Dus ik heb gevraagd of ik niet met die mee kon en dan kon. Ik bleek een kaartje voor een eerste klas bus gekocht te hebben (per ongeluk) en die bus was ook echt eerste klas. Lekkere ruime stoelen (1 aan de ene kant en twee aan de andere). De buschauffeur nam ons (7 mensen) allemaal mee door de douane (twee keer). Groot verschil trouwens tussen de Singaporese kant en de Maleisische kant. Die van Singapore is net als heel Singapore: efficient, glimmend, koel en brandschoon. Die van Maleisie is meteen Azie: onoverzichtelijk, klein, rommelig en smoezelig. En dat hooguit een kilometer van elkaar.

Begin van de middag werden we afgeleverd op een prachtig busstation een flink eind buiten het centrum. Ik heb eerst maar eens Maleisische centjes gehaald (Ringgit heten ze) en toen een taxi geregeld naar mijn hotel. En toen al wandelend de stad in gegaan. En wat een leuke stad! Mooie gebouwen en veel leuke winkeltjes. Zelfs herinneringen uit de VOC tijd; geeft toch weer een band met Middelburg.

Mijn hotel is net iets buiten het centrum, maar ik kan (net als in Singapore) via een gigantisch (airco) winkelcentrum naar het centrum lopen. Toch heb ik eind van de middag een fiets gehuurd voor 24 uur. Is toch net iets handiger. Het fietsen gaat hier ongeveer zo als in Vietnam: gewoon het gat in de stroom zoeken en doorkarren.

Mijn geld gaat hier gelukkig een stuk minder hard: net gegeten voor minder dan 2,50. Die fiets kost ook zo iets. Voor het hotel betaal ik hier voor 3 nachten wat ik in Singapore voor eentje kwijt was. En dan heb ik toch gewoon airco en wifi!

Ga zo nog even proberen om wat foto's te uploaden.

Groeten, Tanja

1. Eva Beekman:
    6 januari 2011
    Door storingen in het netwerk was er gedurende een paar dagen geen internet. Ik kon je berichtjes niet lezen, maar dat heb ik nu ingehaald. Je hebt in een paar dagen tijd al een heleboel gezien en gedaan. Leuk dat je dat weer via een weblog deelt met de rest van de wereld. Mooie foto's. Het is weer geweldig leuk om je te volgen! Groet en veel plezier.
    Eva
  2. Heleen:
    6 januari 2011
    Dat is allemaal wel erg goedkoop! Ongelooflijk. Ik zie je al fietsen in die hitte,maar ja het gaat inderdaad wel sneller. Ik vind de overgang van binnen en buiten soms wel erg groot als die airco zo hoog staat. Ik liep af en toe met kippevel. Dus de airco niet te hoog op je kamer en geniet ze hoor.
  3. Wim Wisse:
    Tanja,
    wat een mooie foto's, zeker die fleurige van de fietstaxi.

groet, wimw.
  4. Margreet:
    Hallo Tanja,

Wilde gister al om foto's vragen en toen was Wim me al voor ... en nu staan ze er al ! Het ziet er prachtig en kleurrijk uit - dan is het hier maar een saaie boel met heel de dag plensbuien - -
    Ik vind het heel stoer dat je daar gaat fietsen!
    Verder is er (nog) geen nieuws dat cryptisch gemeld zal worden ;-))

groetjes,
    Margreet