Rust

7 februari 2010 - Phnom Penh, Cambodja

Hallo allemaal,

vandaag neem ik een dagje rust. Ook wel eens lekker. Gisteravond heb ik spontaan het besluit genomen om niet meer op geld te letten en gewoon te doen waar ik zin in heb. Bij dat besluit scheelt het een stuk dat geld hier, net als in Vietnam, niet hard uit je portemonnee gaat. En ook onderdeel van dat besluit is dat het hier 's avonds een stuk minder veilig voelt om een eind te lopen dan in Vietnam. Het is niet alleen een stuk donkerder, maar zijn ook veel minder mensen op straat. Ik neem dus gewoon elke keer een tuktuk. Die paar dollar overleef ik wel.

De armoede is in Cambodja vele malen groter dan in Vietnam. En het viel me ook meteen op dat je hier erg veel oudere westerse "heren" ziet met jonge meisjes.

Vanochtend heb ik twee lekkere ijskoffies gedronken bij een duur koffieding. Daar kwam ik een Australische tegen die hier een school runt. Erg leuk gesprek gehad. Ze woont ook een aantal maanden per jaar in Australie en ik ben uitgenodigd! En Marian K: ik vertelde dat ik in mei weer op reis ga en ze was zeer geinteresseerd in jouw huis op Sabang! Vooral in het nog niet toeristische gedeelte. Ik heb haar kaartje gekregen. Ze wil graag het adres van de website en wellicht vakantie bij je vieren ergens volgend jaar. En dan zal ze reclame voor je maken in Oz! Klinkt goed, nietwaar?

Gisteren zat ik in een café/restaurant, waar een Nederlander tegen me aan begon te beppen. Ik zat lekker te lezen en een drankje te drinken en was totaal niet geinteresseerd. Hij vertelde in ongeveer een kwartier een heel zielig verhaal: hij woont al twaalf jaar in Vietnam en zijn Vietnamese vrouw had hem eruit gegooid. Hij had niks meer, alleen zijn kleren en zijn boeken. Maar blijkbaar wel geld om op een relatief duur terras twee biertjes te drinken, dacht ik bij mezelf. Toen kwam er nog een verhaal achter aan over zijn Nederlandse ex-vrouw. In totaal was hij aan beide vrouwen wel een miljoen euro kwijtgeraakt. Want daarvoor was hij directeur van het één of ander. Jaja... Enfin: het ging maar door en mijn niet-geinteresseerde houding van "oh", "goh" kwam niet over. Het was duidelijk bedoeld om mijn sympathie op te wekken en geld los te peuteren. Maar ja, verkeerde slachtoffer, daar trap ik niet in. Toen mijn drankje op was heb ik afgerekend, heb hem veel succes gewenst en ben vertrokken. Net zag ik hem op hetzelfde terrasje weer zitten te beppen tegen een Nederlandse. Wat zou hij die nu te vertellen hebben?

Net ook nog geprobeerd om foto's te uploaden, maar dat is helaas niet gelukt. Ik denk dat de verbinding te langzaam is. Morgen vertrek ik naar Siem Reap om de tempels van Angkor te zien. Maar eerst 6 uur op de boot. Daar zie ik een beetje tegenop. Ik heb ondertussen eigenlijk wel genoeg op een boot gezeten. Enfin, het is de laatste verplaatsing voor de terugreis. Dus maar even de kiezen op elkaar.

Groeten, Tanja

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tom:
    8 februari 2010
    Hoi Tanja,
    Niet meer op je geld letten en gewoon de dingen doen waar je zin in hebt.... Een leuke Australische mevrouw ontmoet, ik ben uitgenodigd in Australia... Wie weet nog een aardige Duitser die je uitnodigt in Duitsland na de reis die je in mei nog naar Indonesia gaat maken... Het moet toch een zegen voor je zijn dat er nog iemand in Nederland is die jouw verlofkaart beheerst.
    Blijf genieten
    Tom
  2. marian vd berg:
    8 februari 2010
    Hallo Tanja,

Geniet nog even van je vakantie.
    Krijgen we al je foto's te zien?
    Ben zeer benieuwd.
    Tot gauw. Groetjes Marian