Boeddha

16 januari 2011 - Georgetown, Maleisië

Hallo alllemaal,

vandaag was weer een heerlijk dagje. Ik heb eerst een ferryticket gekocht bij de mevrouw van het reisbureautje van het hotel. Het kostte namelijk net zo veel als bij de terminal zelf en dan is dit wel handig. De boot vertrekt om 8.30 's ochtends en ik moet er al om 8.00 zijn, meldde de mevrouw. Prima, het is zo'n 10 minuten lopen en op dat tijdstip is dat geen enkel probleem (want dan is het nog niet zo warm). Ze vroeg of ze een taxi voor me moest regelen, kosten ongeveer E10. Echt niet, daar loop ik het eindje wel voor.

Toen vroeg ze wat ik vandaag verder nog ging doen. Ik had vanochtend bedacht dat ik wel naar een boeddhistische tempel kon gaan. Dus dat vertelde ik. Ook dat kon ze wel voor me regelen voor ongeveer E 50. Maar je kan er gewoon met de bus naar toe voor E 0,50 per enkele reis! Dus ik zei dat ik met de bus ging. Ze keek me echt aan of ik knettergek was. Het is natuurlijk ook een beetje raar: logeren in zo'n duur hotel en dan met de bus tussen al het klootjesvolk op pad gaan. Dat bussysteem hier is zeer efficient: mooi op tijd, schone bussen, airco en sommige bussen hebben zelfs wifi! En dat in Azie.

Die tempel was zeker de moeite waard. Je moet wel een flink aantal traptreden opklimmen en dat tussen allerlei souvenierwinkeltjes door, met verkopers die allemaal in je oor schreeuwen dat ze een mooi t-shirt/beeldje/water/cola of weet ik wat voor jou speciaal in de aanbieding hebben. Maar als je boven bent is het erg leuk. Het is nogal kleurrijk en groot en je kunt er een aardig tijdje doorbrengen. Er wordt ook nog bijgebouwd: een enorm beeld van een vrouw en daaromheen zijn ze een tempel aan het bouwen. Ik vond het lijken op een mariabeeld, maar het zal vast iets anders voorgesteld hebben.

Wat ik wel raar vond: er staan her en der in de tempel (althans in de bijgebouwen) souveniers uitgestald. Beetje raar bij boeddhisten om geld te willen verdienen. Er staat overal dat de opbrengsten naar de bouw van de tempel gaan, dus dat zal dan wel.

En toen ben ik weer teruggebust naar de stad en ben ik bij het zwembad neergezakt. Lekker hoor. Morgen nog zo'n dagje. Vanavond maar bedenken wat ik dan weer ga doen. Ik ga straks even een hotel regelen voor Langkawi en ik zal ook nog foto's proberen te plaatsen. Maar ik ga zo eerst even eten. Ik heb vandaag eens zin in geen rijst of noedels. Ik ben er dol op maar 14 dagen lang twee keer per dag gaat het toch vervelen. Ik heb een westers uitziend restaurantje om de hoek gezien, dus ik ga daar eens kijken. Zal wel een stuk duurder zijn dan dan wat ik normaal uitgeef, maar ach, ik zit nog steeds binnen budget!

Groeten, Tanja

1. Eva Beekman:
    17 januari 2011
    Mooie foto's, Tanja. Ik kijk en lees met veel plezier je site.
    Eva