Luang Prabang

1 februari 2012 - Luang Prabang, Laos

Hallo allemaal,

vandaag mijn eerste dag in LP doorgebracht. En dat worden er echt wel meer. Het is hier erg leuk. Weliswaar heel erg toeristisch (de hele binnenstad is Unesco-werelderfgoed), maar wel leuk toeristisch. Mooie oude panden die helemaal opgeknapt zijn en vaak hotel/guesthouse zijn geworden (in zo eentje zit ik ook) of winkeltjes met allerlei leuke spulletjes.

Toen ik vanochtend om een uur of 7 mijn balkondeur openmaakte werd ik verrast door de monnikenprocessie hier recht tegenover. Maar snel even een fotootje van gemaakt. Hier stikte het van de fotograferende toeristen die er boven op gaan staan. Tja.

Na het ontbijt ben ik begonnen in het nationale museum tevens het paleis van de voormalige koning. Erg mooi, maar helaas mag je binnen geen foto's maken. Daarna ben ik naar de naastliggende tempel gegaan en toen ben ik gewoon een rondje door de stad gaan lopen. De ligging is echt geweldig. De oude stad ligt op een soort schiereiland tussen Mekong en nog een andere rivier. Er is erg veel groen (ook fijn vanwege de schaduw) en het heeft gewoon een goede sfeer.

Er zijn nog heel veel bezienswaardigheden die ik nog ga bekijken de komende dagen. Ik ben er al achter dat je een beetje op tijd moet beginnen, want tegen de middag is het echt te warm. Vandaag was ik tegen de middag terug bij het hotel en heb ik de rest van de middag gewoon lekker op mijn balkon gezeten. Beetje lezen en mensen kijken in de schaduw met een windje. Ideaal. Lijkt me een goede besteding van de komende dagen. Kan ik ondertussen nadenken over het vervolg na LP. Wordt waarschijnlijk Thailand. Maar dat duurt nog wel even, want ik ga me hier wel vermaken voorlopig.

Groeten, Tanja

P.S. ik doe zo een poging om foto's te uploaden. Maar de wifi heeft een beetje kuren, dus ik weet niet zeker of het lukt.

1. Eva Beekman:
    Hallo Tanja,
    Wat leuk dat Luang Prabang zo plezierig uitpakt. Ik kan me voorstellen dat je geen haast hebt om daar weg te gaan. Het klinkt echt als vakantie. Mooie foto's heb je gemaakt. Een paradijsje.
    Groet, Eva.
  2. Attie schokker:
    1 februari 2012
    nu de foto,s zijn gelukt hoor gezien en verslag gelezen zo te zien ga je ,je wel vermaken veel plezier ma
  3. Anneke van Steenwijk:
    Hoi Tanja,
    Het ziet eruit alsof ik Laos ook wel eens zou willen bezoeken! Ik lees een aantal berichten achter elkaar (had ook mijn off-day(s)). Het oogt sereen en lieflijk, maar dan weer vreselijk met die mijnen. Is het eten lekker? Los van de kikkers en slangen en weet ik wat voor griezeligs? Maar waarom zou je wel een koe en geen kikker eten??? Is meer een vraag aan mezelf. Hier is het inmiddels ook overdag vorst, heb vandaag wel heerlijk langs de Lek in de zon gewandeld (volgende week gaan we weer naar de Quo Vadis, nu moet eerst de kachel een paar dagen goed branden.), met de zon erbij is het erg mooi buiten. Wie weet blijf je nog aan een monnik plakken... kan je dan weer een boek over schrijven (Mijn Grote Ommekeer of zoiets). Van de week sprak ik iemand uit Middelburg, die noemde waar jij woonde 'het Overjordaanse', maar dit terzijde. Veel plezier nog bij het vervolg van de reis, en geniet van de warmte (hopelijk is het wat minder koud als je terugkomt). Groetjes van Anneke
  4. Wim Wisse:
    Tanja,
    Hele mooie foto's. Zo te lezen heb je een lekkere relaxte vakantie.
    Om je nog meer op te vrolijken. Hier is het echt koud, vanmorgen -8 graden.
    Groet, Wim
  5. Ellen Vis:
    2 februari 2012
    Klinkt lekker ontspannen. Mooie foto's.
    Ellen x
  6. Heleen en Hans:
    2 februari 2012
    Hoi Tanja, Het geeft al een relaxed gevoel als ik je verhalen lees, laat staan hoe jij je voelt! Wat een belevenissen en dan ook zo heerlijk genieten op je balkon van al dat moois. Ik weet niet tot wanneer je blijft maar je leeft in een compleet andere wereld. Hier is het veel zon maar een sterke en vooral koude wind. Maar goed aankleden en naar buiten is genieten hoor! Als ik dan die monniken zie is het maar goed dat het zo warm is want veel hebben ze niet aan!!
    Geniet ze Heleen