Klimmetje (en afdaling) naar Utopia

2 februari 2012 - Luang Prabang, Laos

Hallo allemaal,

Vanochtend ben ik weer vroeg op pad gegaan. Deze keer naar Phu Si Heuvel (achter mijn hotel). Het ding is zo'n 100 meter hoog en dus wat wij een berg zouden noemen. Er boven op staat een tempel (en halverwege nog een paar). Daar ben ik naar toe geklommen. Hoewel er een (soort) trap naar toe was, was het een flinke klim. Maar wel de moeite waard. Geweldig uitzicht over de stad (de tempel zelf is mwah).

Ik ben aan de andere kant weer naar beneden gegaan en via nog een tempel aan de andere kant van de berg weer bij de Nam Khan rivier uitgekomen. Een Schotse (Sarah) die ik in Phonsavan tegen kwam had me verteld dat daar een geweldig cafe/restaurant is met de naam Utopia. En als je er eenmaal bent wil je niet meer weg, Dus daar was ik wel nieuwsgierig naar.

Je moet er naar toe via allerlei achteraf straatjes (wel met bordjes). Je komt dan in een tuin terecht met een paar gebouwen met dak, maar zonder muren (denk aan een enorme partytent, maar dan van bamboe). Daarin liggen een soort matrassen waar je je kunt neervleien. Je hebt dan uitzicht op de rivier. Je hoort alleen maar vogels fluiten en af en toe komt er een bootje voorbij. Sarah had gelijk: geweldige plek. Ik was er om een uur om 11 en ik was eigenlijk alleen van plan om er iets te drinken, maar ik ben ook blijven lunchen. Ondertussen lekker lezen en een beetje mijmeren. Ik ga zeker nog een (paar) keer terug.

Toen ik om een uur of drie weer terug ging naar het hotel, was het echt bloedheet. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het bij jullie zo koud is. Dus het zal voor jullie wel raar zijn om te lezen dat ik me echt te barsten zweet. Maar het is echt zo. Ik heb net eens even bekeken wat ik allemaal nog wil zien hier. Rekening houdend met het feit dat je 's middags niet zo heel veel kunt doen, ga ik dat niet redden in de twee dagen dat ik hier nog ben. En ik vind het hier zo leuk, dat ik gewoon blijf tot woensdag.

Morgen(middag) ga ik de vluchten regelen naar Thailand. Het zal waarschijnlijk (omgeving) Krabi worden. En dan regel ik ook ander hotel voor hier nog eens drie dagen. Hoewel het hier geweldig is op mijn balkonnetje, is het 's nachts ook wel zo rumoerig dat je niet met de ramen open kunt slapen. Dus dat betekent ramen dicht en airco aan. Vind ik niet zo prettig, dus ik ga een hotel/guesthouse in een rustigere straat zoeken, maar wel hier in de buurt.

En nog even antwoord op de vraag van sommigen van jullie: het eten hier is erg lekker. Het lijkt een beetje op Thais, dus veel noedels, rijst, currry's en lekker scherp. En hier hebben ze ook veel vis (vanwege de Mekong). Mijn favoriet is Mekongvis gestoomd in kokossaus. Jammie. En dan drink ik er meestal een verse fruitsap bij (favoriet is papaya) voor de vitamientjes.

Groeten, Tanja

1. Attie schokker:
    2 februari 2012
    weer veel gezien en beleefd zo warm als jij het hebt zo koud is het hier is nu 3uur en al 5gr onder nul nog veel plezier ma
  2. Ellen Vis:
    2 februari 2012
    Het water loopt mij in de mond. Wij gaan vanavond Thaise kip curry (groene) eten met Panjin rijst(heeft Ab meegenomen uit China). Ik vind zuurzak lekker, maar papaya en mango ook. Het is hier echt heel koud, dus geniet maar lekker van de warmte.
    Ellen x