Kruiken

29 januari 2012 - Phonsavan, Laos

Hallo allemaal,

vandaag ben ik naar de vlakte met de kruiken geweest. Gek genoeg is het helemaal geen vlakte, maar een aantal heuvels waar je flink op moet klimmen. Maar het was wel de moeite waard! Heel bijzonder. Die dingen zijn zo'n 2500 jaar oud en het is niet zeker waar ze voor waren en hoe ze hier gekomen zijn. Het vermoeden van Unesco is dat het een soort graven waren. Dus daar ga ik dan ook maar vanuit. Het was vooral heel bijzonder omdat er eigenlijk heel weinig toeristen waren. Ik ga kijken of ik zo foto's kan uploaden...

Naast mij zaten er nog 8 mensen in het busje. En al snel bleek dat ik het minste betaald had voor het meeste. Geheel per ongeluk, want ik heb gisteravond op de valreep nog even een tourtje geboekt verder op in de straat. Deze was de helft goedkoper dan die meneer die me bij de luchthaven opwachtte. Dus dat leek me wel geschikt. En dat de gids dan iets minder engels spreekt ach, dacht ik.

Vanochtend bleek dat de bus ook langs dat kantoor reed en daar stapten dus mensen in. Bij de eerste opgraving bleek dat ik de enige was die de hele tour inclusief toegang en lunch had geboekt. De rest moest dat bij betalen. Toen gingen mensen natuurlijk vragen wat ik dan betaald had. En dat bleek dus de helft te zijn. Toch leuk!

Morgen blijf ik hier nog een dagje en dan doe ik verder niet zo veel. Straks ga ik de bus naar Luang Prabang regelen voor dinsdag en als dat gelukt is een hotel. Een aantal mensen in de bus vandaag kwamen van Luang Prabang en vonden het daar geweldig. Dus ik ben benieuwd.

O ja, omdat het hier wat hoger ligt is het hier vrij frisjes. Vandaag overdag was het wel lekker (t-shirt weer), maar gisteravond moest ik echt een trui aantrekken. Heb ik die gelukkig niet voor niets mee genomen :)

Groeten, Tanja

1. Wim Wisse:
    Tanja,
    De cursus 'onderhandelen' die we ooit voor ons werk hebben gevolgd weet je nog goed toe te passen. Je hebt het over wat frisjes. Bij ons wordt het fris, het gaat vriezen (- 8) en misschien sneeuwen. Je bent dus op het juiste moment weg.
    Groet, Wim
  2. Carolien:
    29 januari 2012
    Ziet er bijzonder uit die kruiken. En idd... hier heb je niet alleen een trui maar ook een dikke winterjas nodig met sjaal en handschoenen, brrr... Ze geven vorst af en heel NL is weer in de ban van schaatsen... Ik heb liever zon :(
    groetjes Carolien
  3. Ellen Vis:
    29 januari 2012
    Wat bijzonder die kruiken! Door het vele reizen weet je wat je wel en niet moet doen en soms heb je ook wel eens mazzel.
    Jij bent gewoon heel slim :)
    X Ellen
  4. marian:
    29 januari 2012
    hoi tanja, ben terug van mijn vakantie, en heb al je berichten achter elkaar gelezen, leuk!!!
  5. Attie schokker:
    29 januari 2012
    mooi gezicht die kruiken en enorm groot volgens mij wat je trui betreft hier kun je wel extra kleding aan het gaat tot-8gr vriezen voor ik het vergeet ellie gesproken vond je reisverhalen mooi en moest je de groetjes doen ook van mij