Bommen

30 januari 2012 - Phonsavan, Laos

Hallo allemaal,

gisteravond heb ik de bus naar Luang Prabang voor morgen geregeld. Een hotel ga ik zo dadelijk nog even naar kijken. Maar misschien zie ik het wel als ik daar aan kom. Werkte hier ook prima. Morgen om 8.20 word ik bij het hotel opgehaald en als het goed is ben ik om 16.00 in Luang Prabang.

Vanochtend ben ik naar MAG geweest. Dat is een Britse organisatie die er voor zorgt dat mijnen worden verwijderd. Laos is namelijk het meest gebombardeerde land ter wereld. Allemaal dankzij het feit dat de Ho Chi Minh trail (Vietnamoorlog) hier voor een deel doorliep en dat die zo goed gecamoufleerd was dat de Amerikanen het alleen maar konden blootleggen en (tijdelijk) stilleggen door o.a. deze streek helemaal plat te bombarderen. En de resultaten daarvan liggen er nog steeds. En maken dus ook nog steeds slachtoffers.

In MAG zag ik dat die dingen ook de reden zijn dat het land (of eigenlijk de mensen) arm blijft, want er blijft heel veel potentieel akkerland braak liggen, omdat het er levensgevaarlijk is. Gisteren bij de kruiken moesten we ook tussen twee rijen witte stenen blijven. Die strook is wel veilig. Alles er naast niet. Raar idee hoor.

Wat ik leuk vond om achter te komen: MAG heeft 2000 lokale mensen in dienst die de bommen opruimen. En er zijn ook teams die alleen uit vrouwen bestaan. Die vrouwen krijgen daardoor veel aanzien in hun dorp. Kortom: ik heb een mooie donatie achter gelaten.

Ik ben vanochtend ook nog naar de lokale markt gewandeld. Was erg leuk. Precies zo als Vietnam: overal vissen, kikkers en andere onduidelijke dingen in emmers. Ik was de enige toerist en mensen keken me heel raar aan (wat doet die gekke blonde vrouw hier nou, of zoiets moeten ze gedacht hebben).

Nog een leuk weetje: je mag hier nergens binnen roken. Rokers worden naar de stoep verwezen. Ik zie ook maar heel weinig Laotianen roken. Moeten ze vooral zo houden. Is in de meeste Aziatische landen heel anders.

Groeten, Tanja

1. Eva Beekman:
    30 januari 2012
    Ik zou niet graag in die teams van bommenruimers zitten. Dan maar geen aanzien. Die "onduidelijke dingen" zijn om op te eten, neem ik aan? 's Lands wijs 's lands eer zullen we maar zeggen. Ik heb vanavond een blinde vink op mijn bord. Klinkt ook lekker vies, nietwaar? Maar ik geef er toch de voorkeur aan.
    Beschaafd land, dat Laos: rokers naar de stoep. Prima!
    Groet en fijne voortzetting!
    Eva
  2. Loes:
    Hoi Tanja,

We zijn het weekend bij mijn schoonmoeder in Eibergen de Achterhoek geweest. En nu lees ik dan je berichten achter elkaar en bewonder de fotoos. Wat een exotisch land en belevenissen. Ik krijg het er warm van en dat kunnen we hier nu net wel gebruiken.
    Nog veel plezier

Loes
  3. Attie schokker:
    30 januari 2012
    het lijkt mij niet leuk om tussen bommen te lopen maar ieder zijn eigen idee . geen vis of kikkers geproeft ,er ligt hier al wat sneeuw dus geniet nog maar lekker van de warmte groetjes ma
  4. Lilian:
    Hoi Tanja!
    Gek hoor, dat "kruikengedoe". Ik heb er nog nooit van gehoord! 't Is weer eens wat anders dan al die boeddha's. Hoewel ook daar heel veel verschil in zit en blijft fascineren (vind ik). Heb je trouwens die vreemde drankjes al gezien op de lokale markt?
    Groeten, Lilian
  5. Ellen Vis:
    30 januari 2012
    Mooie vorm van emancipatie en wat fijn van jou dat je dat ondersteunt. Het is gevaarlijk werk, dus eervol denk ik.
    Zo te lezen ben je behoorlijk ondernemend, leuk :)
    De meeste Aziaten roken inderdaad als ketters. Goed dat het ook anders kan zijn.
    Is het eten daar lekker? In China vond ik het eten zalig.
    X Ellen
  6. Tanja:
    Hallo allemaal,

leuk hoor al die reacties!
    Ik heb net toch even een hotel in Luang Prabang geboekt. Voorlopig voor 5 nachten en dan zie ik wel weer verder.
    Zo eerst even eten en dan de tas inpakken.

Het is hier redelijk fris. Ik heb vandaag de hele dag mijn vestje aan gehouden, maar ik zag net op CNN dat ik precies op tijd ben vertrokken. Toch fijn om te weten.

Groeten, Tanja
  7. Wim Wisse:
    Tanja,
    om je nog een plezieriger gevoel te geven: hier sneeuwt het en voor donderdag en vrijdag wordt -10 graden vorst voorspeld. Zit jij er even lekkertjes warm bij en ook nog allemaal mooie dingen zien + een prachtige natuur.
    Groet, Wim
  8. Heleen en Hans:
    Hoi Tanja,
    Wat een ervaringen en belevenissen, zo bijzonder om te lezen.
    Ik kan me voorstellen dat ze je een vreemde een in de bijt vinden tussen al die relatief kleine mensen. Staat daar zo,n grote mooie blonde vrouw op de markt, dat zien ze vast niet vaak en nog alleen ook! Hier begint de winter maar in Zeeland valt het mee als je de rest van Nederland bekijkt. bij ons kan het nog wel even duren eer de schaatsen uit het vet kunnen, als het al zover komt. Iets wat jij je waarschijnlijk nu niet voor kunt stellen, gezien de temperatuur daar.