Boeddha's

27 januari 2012 - Vientiane, Laos

Hallo allemaal,

vanochtend vroeg opgestaan om de monnikkenprocessie te zien. Was heel bijzonder, maar ik heb geen foto's gemaakt. Het is een vrij belangrijk ding voor de boeddhisten (niet alleen de monniken, maar ook degenen die het eten geven). Ik was de enige toerist en het voelde niet goed om daar moet mijn grote toeter-camera zo maar een eind weg te klikken (je gaat tenslotte ook geen foto's maken in een kerkdienst). Ik kom het vast ergens anders nog wel een keer tegen waar ik iets minder opvallend kan knippen.

Na het ontbijt ben ik op zoek gegaan naar een tuk-tuk die me naar het Buddha-park wilde brengen voor een fatsoenlijke prijs. Het is een eindje (2x 24 km) en volgens de Loney Planet en wikitravel moet je tussen 10 en 15 euro uit kunnen komen, afhankelijk van je onderhandelingskwaliteiten. Dus dat was een mooie uitdaging :)

Het kostte even wat tijd, maar uiteindelijk ben ik bij meneer nummer 3 uitgekomen op 100.000 kip plus nog een tip van 20.000 kip als hij een goede chauffeur was. En dat is ongeveer E 11,50 samen.

Dat park was heel bijzonder. De beelden zijn niet alleen boeddha's, maar ook hindoe-beelden (shiva, ganesha en zo). Het ene beeld is mooi, de andere foeilelijk. Sommige klein, andere weer belachelijk groot. Kortom: heel apart..

De rit was ook bijzonder: eerst een stukje stad en dan rijstvelden met hier en daar een soort dorpje en heel veel tempels. Ik maakte foto's van rijstvelden en mensen en de chauffeur maakt mij attent op andere bezienswaardigheden, zoals de pepsifabriek, een tabaksfabriek en nog een paar fabrieken. Zo zie je maar, als je ergens woont zie je hele andere dingen....

Ik ga zo mijn tas even organiseren (lees: alles klaarleggen om vanavond in te pakken). En dan morgen weer verder naar de volgende plaats: Phonsavan (met Lao Airlines). Dat betekent dat ik vanavond ook mijn eerste malariapil moet gaan slikken. Ik probeer ook nog even wat foto's te uploaden, maar ik weet niet of dat lukt, want de verbinding is een beetje traag.....

Groeten, Tanja

1. Attie schokker:
    27 januari 2012
    heb alles bekeken mooi verhaal enmooie foto,s van de beelden wachten nu maar weer af tot je in de volgende stad bent groetjes ma
  2. Anne de Rooij:
    27 januari 2012
    We kunnen stellen dat het dus wel goed zit met jouw onderhandelingskwaliteiten ;-) Leuk weer hoor! Mooie foto's!
  3. Ellen Vis:
    27 januari 2012
    Kan merken dat je ervaring hebt in reizen. Goede vlucht!
    X Ellen
  4. Wim Wisse:
    28 januari 2012
    Tanja,
    wat een prachtige beelden.
    Geniet ze.
    Wim