Op bezoek bij de collega's en de familie

9 augustus 2012 - Stockholm, Zweden

Hallo allemaal,

vandaag ben ik eerst naar het stadhuis gegaan. Het is nog in gebruik en daarom mag je er alleen in met een gids. Maar aan de andere kant is dat ook wel leuk, want dan hoor je nog eens wat. Leuk om te weten: de grote zaal wordt jaarlijks gebruikt voor het diner met de nobelprijswinnaars. Die zaal is leeg gigantisch groot, maar er moeten wel zo'n 1500 mensen aan tafels in gepropt worden. Als je nog eens wordt uitgenodigd voor dat diner.. je krijgt ongeveer 70cm van de tafel tot je beschikking. Tenzij je koninklijk bent of de nobelprijs hebt gewonnen, dan krijg je een hele meter.

Na het stadhuis ben ik op de boot gestapt om een uurtje te varen naar het koninklijk woonpaleis. Een deel kun je bezoeken (tegen betaling) en de tuinen er om heen kun je gewoon in. Ik sprak een Zweedse man op de boot. Hij gebruikte de boot om naar huis te gaan en mopperde dat hij het belachelijk vond dat de koninklijke familie daar was gaan wonen. Want nu staat het paleis in de stad leeg: 500 kamers die niet gebruikt worden. Mijn tegenwerping dat anders dat andere kasteel leeg zou staan maakte geen indruk. Ik moet zeggen dat ik wel snap waarom die familie daar is gaan wonen. De omgeving is echt prachtig en een stuk rustiger dan midden in de stad.

Nu ik toch met die man aan de praat was: hij begon tegen mij te babbelen in het Zweeds en dat is me de laatste dagen al meerdere keren gebeurd. Nou overkwam me dat in januari ook in Thailand. Maar toen dacht ik dat het lag aan het feit dat ik in een plaats( en hotel) was terecht gekomen waar toevallig veel Zweden waren. En dat de Thai daarom in combinatie met mijn blonde haar voor het gemak maar aannamen dat ik Zweeds ben (in die situatie zullen ze 9 van de 10 keer gelijk hebben).

Maar volgens deze meneer zie ik er gewoon Zweeds uit. Niet zozeer door het blonde haar, maar vooral door mijn lengte, de makkelijke schoenen en de soort kleding (hij noemde het netjes en casual tegelijk).

Toen ik terug in de stad eens goed om me heen keek snapte ik wat hij bedoelt: die Zweden lijken net Nederlanders. Nog even de taal leren en dan kan ik naadloos inschuiven.

Groeten, Tanja

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wim Wisse:
    9 augustus 2012
    Tanja,
    Prachtige foto's, echt een mooie stad.

Groet,
    Wim
  2. Loes:
    10 augustus 2012
    Het ziet er allemaal ook echt zo verzorgd en schoon uit. Dat maakt het ook rustig. Is het in het echt ook zo of is alleen het koninklijk paleis zo?

Heel veel plezier Loes
  3. Anneke van Steenwijk:
    10 augustus 2012
    Hoi Tanja,

Je bent natuurlijk in een van je vorige levens Zweedse geweest, hofdame bij de koning o.i.d. (al die mensen met vorige levens waren nooit gewoon boer). Maar ik kan me wel voorstellen dat je qua uiterlijk daar goed past. En je voelt je er thuis, dus dat straal je ook uit. Misschien gaan ze die kamers in het paleis die leeg staan wel verhuren.
    Veel plezier, het is hier vandaag heerlijk weer!
    Groetjes van
    Anneke