Toch nog een dagje fietsen

5 februari 2013 - Bagan, Myanmar

Hallo allemaal,

Ik ben vanochtend toch nog gaan fietsen. Ik ben de kant op gefietst waar bijna geen toeristen komen en dat klopte ook. Ik belandde bij een tempeltje waar maar 2 monniken bleken te wonen. Ik raakte in gesprek met de ene (die heel goed engels sprak). Toen ik zei dat ik uit Nederland kwam mocht ik meteen aanschuiven bij de thee. En haalde hij een delfts blauwe molen te voorschijn. Een geschenkje van vrienden uit Nederland.

Ik heb me daar een uurtje prima vermaakt. Hij vertelde dat hij geboren en getogen was in Yangon en daar ook gestudeerd had aan de boeddhistische universiteit en daar ook jaren leraar was geweest. Toen ik vroeg hoe hij dan in the middle of nowhere in Bagan terecht was gekomen, vertelde hij dat hij zijn baan had opgegeven omdat hij meer moest mediteren voor de toekomst (hij bedoelt om het nirvana te bereiken). Toen ik zei dat hij dus een "retired monk" was moest hij heel erg lachen. Maar het klopte wel.

Uiteindelijk ben ik op zijn aanwijzingen verder gefietst naar wat andere tempels. Waarvan eentje waar je bovenop kunt klimmen voor een 360 graden uitzicht. En zo tegen de middag was ik de tempels beu en ben ik terug naar het hotel gefietst en daar neergezakt op mijn veranda.

Morgen ga ik niks doen, misschien nog het dorpje zelf bekijken. De dag erna ga ik vroeg in de morgen vliegen naar Ngapali. En daar begint het uitrustgedeelte van mijn vakantie: strand en zwembad en verder niet zo veel te doen. Behalve lezen. Ik heb trouwens al 5 boeken uit. Gelukkig zitten er nog zo'n 30 in de e-reader.

Groeten, Tanja

P.S. ik heb inmiddels ook mijn hotel in Kuala Lumpur voor de terugweg geregeld. Het is luxe geworden: Traders met uitzicht op de twin towers.

1. Eva Beekman:
    5 februari 2013
    Leuk zeg, zo'n praatje met die monnik. Dat zijn nou echt de krenten in de pap. Volgens mij heb je aardig wat tempels "gedaan". Je bent een echte tempelier, of tempeleuze. Je moet maar eens vertellen als je weer terug bent, aan wie al die tempels zijn gewijd: toch niet allemaal aan Boeddha? Of wel?
    Al 5 boeken uit! Nou, prestatie hoor.
    Fijne tijd verder. Ik blijf je volgen.
    Groet,
    Eva
  2. Anneke van Steenwijk:
    Hoi Tanja,

Wat vervelend en saai zeg, een uitrustgedeelte....
  3. Tanja:
    5 februari 2013
    @Eva: toch wel hoor. Allemaal voor Boeddha.
  4. Attie schokker:
    5 februari 2013
    nu dat is wel een belevenis praten met een monnik maar dat maak je ook niet overal mee goed dat je veel boeken in je ereader hebt kun je op de volgende plaats lekker zwemmen en lezen ik blijf je wel volgen groetjes ma
  5. Wim Wisse:
    Tanja,
    Wat een schitterend land, gelet op je foto's. Half december zijn Jitske en ik in een boeddhistische tempel geweest. We moesten niet zo ver als jij reizen, naar de omgeving van het Friese EE (niet het Zeeuwse ee). Midden op het Friese platteland staat een tempel waar slechts een paar monniken wonen. Daar moest ik ineens aandenken toen ik je verhaal las. Overigens vond ik het een bijzondere ervaring daar door een monnik rondgeleid te worden.
    Groet en geniet nog lekker,
    Wim
  6. Loes:
    6 februari 2013
    Hoi Tanja,
    Het lijkt e een heerlijke en ontspannen vakantie. Leuk al die contacten die je zo opdoet. We zijn een paar dagen bij mij schoonmoeder geweest die ziek is/was. Verder nogal druk met de cursussen
    Genietse. Wat een luxe zo's e-reader met een stapel boeken.
    groet
    Loes
  7. Ellen Vis:
    10 februari 2013
    Hoi Tanja,
    Zo te lezen heb je het helemaal naar je zin, doe en zie je veel.
    Daarna rusten om je batterijtjes weer op te laden en alle indrukken te verwerken. Slim plan.
    Nog een hele fijne vakantie!
    Liefs en groetjes Ellen.