Nog een dagje Mandalay

30 januari 2013 - Mandalay, Myanmar

ik heb er weer een dagje Mandalay op zitten. Mijn mening over de stad is niet veranderd: het is druk, stoffig, lawaaierig en ik vind er niet veel aan. Ik heb gelukkig wat rustigere straten gevonden en een paar tempels.

Vanochtend ben ik eerst geld gaan wisselen en dat was weer een belevenis op zich. Ik had al geld gewisseld op de luchthaven van Yangon. Dat ging heel efficient. Nu kwam ik binnen in een bank waar vooral inwoners zaken doen. Ik werd onthaald bij de deur door een soort hostess. Die bracht mij meteen naar een mevrouw achter een bureau. Die moest weer aan iemand anders vragen wat de koers was. Vervolgens ging diezelfde meneer een stapel geld halen. Terwijl ik zat te wachten keek ik eens goed om me heen en ik zag overal echt bergen geld liggen. Gewoon op tafels zonder enige bescherming er om heen. Nou heb je voor 100 euro al een hele stapel geld, maar het is toch heel apart om te zien.

En verder zat en liep er zo'n 30 man personeel. Dat is overal wel het geval. Tussen de middag zat ik in een restaurant waar maar liefst 7 man personeel rond liep voor ongeveer evenveel gasten. Onderweg heb ik al heel veel verkeerspolitie (of zoiets) gezien die verkeer staan te regelen. Hier in Mandalay is dat nog wel nuttig, maar in de meeste kleine plaatsen is het een volkomen overbodige baan.